sunnuntai 26. maaliskuuta 2017

Päivä Tukholmassa -risteilyllä perheen kanssa

Meillä oli jokin aika sitten (tammikuun lopulla) pieni muutaman päivän minimatka, sillä olimme päivä Tukholmassa -risteilyllä. Lähdimme vaihteeksi (pitkästä aikaa) Helsingistä. Turkulaisena kun tulee useimmiten mentyä laivalle kotisatamasta. Laivana oli Silja Serenade. Matkamme tarkoitus oli juhlistaa Fammon syntymäpäivää.

Meillä oli perushytti ikkunalla. Ei oltu vielä ehditty uudistetussa SiljaSerenadessa käymään ja tykättiin kyllä.
Helsingistä matkustaessa on mielestäni kivemmat aikataulut. Laiva lähtee iltapäivällä satamasta ja on takaisin 1,5vrk myöhemmin aamupäivästä. Turusta lähtiessä taas pitää mennä aikaisin aamulla tai myöhään illalla laivaan. Nuo ajat ovat vähän tylsiä lapsen kanssa matkustaessa.

Meillä oli auto näppärästi autohotellissa satamaterminaalin alla. Sieltä oli mukavan lyhyt matka terminaaliin. Miinuksena vain se, että sieltä ei ole suoraa hissiyhteyttä yläkertaan check-inniin. No ei se kierros ulkona pitkä ole, mutta kun oli lapsi ja kannettavaa.

Veimme heti aluksi tavarat hytteihimme. Sieltä suuntasimme pian Grande Buffettiin, johon pääsi jo ennen laivan lähtöä satamasta (meillä oli sinne varaus jo etukäteen). Buffetissa oli monenlaista herkkua ja kaikki saivat mahansa täyteen. Tilasimme myös kuohuvaa, sillä pitihän Fammon kunniaksi nostaa maljat. Lapsille löytyy lastenpöytä, jossa on perinteisiä lastenruokia kuten lihapullia ja lettuja. Saipa Grande Buffetissa tehdä itse oman softis -jäätelönkin. Hauskaa!

Vietimme paljon aikaa laivan leikkipaikalla, Silja Landissa. Kirjoitinkin siitä jutun aikaisemmin (löytyy täältä). Se on kyllä tosi kiva paikka. Siellä ajan saa hyvin kulumaan. Me välillä vaihdoimme isännän kanssa vahtivuoroja ja kävimme vuorotellen tekemässä TaxFree-ostoksia. Toki yhdessäkin käytiin.

Taapero sai itse valita (ehkä äidin hieman ohjaten) yhden karkin TaxFreestä. Valikoimme Smarties pötkön, jossa on taaperon lemppari Salama-auto. Sitten taaperolla olikin jo kiire kassalle (isäntä teki vielä ostoksiaan), mutta sai hieman odottaa.
Taapero oli aina tärkeänä TaxFreessä ja hänellä piti olla oma kori. Vaikka oltiin välillä vain ohikulkumatkalla niin kori oli otettava. Ihailtiin pulloja, aurinkolaseja ja valikoitiin nannoja.
Illan tullen nukutin taaperon hyttiimme. Fafa meni jo ajoissa nukkumaan omaan viereiseen hyttiin. Fammo tuli vielä meidän hyttiin vahtimaan poikaa niin päästiin isännän kanssa katsomaan illan showta ja nauttimaan drinksut.

Aamulla suuntasimme meriaamiaiselle Grande Buffettiin. Söimme hyvin ja sitten laitoimme itsemme valmiiksi ja lähdimme seikkailemaan Tukholmaan. Fafa suuntasi omiin juttuihinsa. Meidän perhe ja Fammo menimme ensin Aquaria Vattenmuseumiin. Siitä voit lukea täältä. Sinne pääsee näppärästi bussilla suoraan satamasta, kuten moneen muuhunkin Tukholman suosittuun vierailukohteeseen. Bussilippuja voi ostaa jo etukäteen laivan Infosta. Sieltä saa kyllä hyvin neuvoja ja vinkkejä eri kohteisiin. Tarvittaessa rattaitakin voi kysyä lainaan SiljaLandista.

Sieltä menimme raitiovaunulla Södermalmille ja katselimme kauppoja. Ilma oli hieno, joten oli kiva kävellä ulkona. Kävimme haukkaamassa pientä välipalaa. Taapero nukkui hyvät päiväunet rattaissa.

Tällä kertaa kävelykadulla ei tullut niin katseltua, mutta Åhlenssilla on aina kiva käydä. Siellä meidän pääkohteemme oli lastenosasto. Siellä on kiva, kun taaperollekin on puuhaa. Mä kiersin ja katsoin sillä aikaa, kun isäntä oli pojan kanssa leikkipaikalla. Siellä on kiva pieni hoitohuone, jossa on leluja ja kirjoja. Taaperon lemppari on tietysti Brion junarata. Toisessa päässä lastenkerrosta on legojen rakennuspaikka, jossa taapero myös sai aikaa kulumaan. Tukholmassa on kiva, kun löytyy paljon kirjoja ruotsiksi ja ostimmekin taaperolle uutta luettavaa.

Kärrytellessämme huomasin taaperon lempimukin pudonneen jonnekin kärryistä. No se sai jäädä johonkin Tukholmaan. Ostimme sitten laivalta uuden muumimukin ja omaksui sen melko nopeasti uudeksi lempimukikseen. Nykyään pyytääkin muumipai eli eli maitoa muumimukista.

Pikku hiljaa suuntasimme metrolle ja kohti laivaterminaalia. Yleensä metrolta terminaaliin on ihan ok kävelymatka, mutta nyt siellä on jotain rakenteilla ja terminaalikäytävä itsessään oli varmaan yli kilometrin pituinen. Paljon käveltyämme kaupoilla oli mukava istahtaa vähän hytissä. Sitten taas laivalle kiertelemään, shoppailemaan ja leikkimään.

Illaksi meillä oli pöytävaraus a la carteen. Alkuruoaksi valikoin Shrimp & waffle, pääruokana minulla oli artisokkaa kolmella tavalla vuohenjuuston ja tyrnimarjan kanssa. Nautinnollisen makuelämyksen päätti herkullinen jälkiruoka. Jälkkäriksi valikoin passionhedelmäpiirakkaa, jossa oli hedelmäsalaattia ja kookossorbettia. Nam!

Poistumiskansi oli muutaman kerroksen alempana mitä hyttimme. Sinne meni suoraan vain yksi hissi, jonka kanssa saimmekin odotella KAUAN. Lopulta muut meidän porukasta menivät rappusia pitkin tavaroineen. Mä ja taapero jäätiin kärryjen kanssa vielä pitkäksi aikaa. Sitten isäntä tuli lopulta kantamaan rattaita alas. Olimmekin melkein viimeiset, jotka poistuivat laivasta. Fammo sanoi, että sillä toisella hissillä olisi päässyt yhden kerroksen ylemmäs poistumiskannelta. Siellä oli ollut työntekijä auttamassa kantamusten kanssa. No ensi kerralla tiedetään sitten tämäkin!

Oli kaikinpuolin mukavat ma-ke päivät tuolla reissulla. Tätä juttua kirjoittaessa vaikuttaa kovin ruokapainotteiselta reissulta, mutta kyllä se aika eniten meni varmaan siellä SiljaLandissa laivalla ja sitten Tukholmassa kävellessä.

1. Teillä on ollut kyllä hauska reissu Tuhkolmassa. Laivamatkailu on helppoa, etenkin jos asuu Helsingin suunnalla jolloin matkoihin ei tarvitse käyttää niin paljona aikaa, mutta kyllä ne laivareissut on aina sen arvoisia, että kannattaa lähteä pidemmältäkin. Me kävimme viime joulukuussa myös Silja Serenadella ja tutun kuuloiselta vaikutti. Tosin olimme reissussa kolmen perheen voimin ja jokaisella oli vähän yli vuoden ikäinen taapero mukana. Kokemukseemme pääsee tutustumaan täältä, jos kiinnostaa lukea: http://himasaimi.blogspot.com/2016/12/pikkujouluristeilylla-tukholmassa-6.html .Viime viikolla kävimme vuorostaan perheretkellä 22h risteilyllä Silja Europalla ja sekin oli mukava kokemus. Risteily on kivaa (niin kauan kuin ei myrskyä :) )

1. Laivalla tulee käytyä suht usein, mutta täältä Turusta. Serenade kulki ennen Turusta niin silloin siellä tuli käytyä useinkin juhlimassa. Nyt olikin eka kerta sen jälkeen Serenadella, kun se parisen vuotta sitten uudistettiin :)

Oikeestaan sama juttu Silja Europalla. Tosin en ole varma olenko sillä matkustanut Helsingistä. Ihan kiva, että välillä vaihdellaan noita laivoja niin ei ihan kyllästy jos usein käy :D

2. Ihana laivareissu postaus <3 mukavaa maanantai aamua :)

Kiitos, kun piristät päivääni kommentillasi!