torstai 27. huhtikuuta 2017

Perhe matkustaa Baltiassa: Tallinna

Sarjassamme Perhe matkustaa Baltiassa aloitamme Tallinnasta, jonne Helsingistä saavuimme laivalla. Laivamatka meni nopeasti ja hyvin nauttien hieman laivalla aamupalaa. Lisäksi olimme paljon lasten leikkipaikalla.

Matkustimme Eckerö Linellä ja meillä oli tietysti oma auto mukana, kun autoreissusta oli kyse. Monilla laivayhtiöillä on kesäaikaan enemmän leikkipaikkoja lapsille, sillä conferenssitilat usein muutetaan leikkipaikoiksi. Näin oli myös Eckerö Linellä. Seurasimme (tai ainakin vanhemmat) taikurin esitystä ja vaavi sai mukaansa hienon ilmapallon.

Me ei oikeastaan tällä kertaa pahemmin Tallinnassa käyty kuin yhdessä vähän isommassa kaupassa. Sieltä ostettiin automatkalle hieman purtavaa ja juotavaa.  Tallinna on meille sen verran tuttu paikka (vaikka vielä varmasti paljon onkin näkemättä), että päätimme melkein suoraan jatkaa matkaamme kohti Raplaa.

Rapla oli seuraavana kohteenamme, sillä meillä on siellä ihania ystäviä. Raplasta siis hieman lisää seuraavassa sarjan postauksessa. Tarkoituksemme tällä Baltian kierroksella oli kiertää hieman enemmän Latviassa ja Liettuassa. Viroa ollaan jo aikaisemmin hieman koluttu.

Kerron tässä kuitenkin hieman Tallinnasta ja samalla mun ja isännän tammikuisesta reissusta kaksin Tallinnaan.

Tallinna on kyllä aina yhtä ihastuttava paikka. Tallinnan vanhaa kaupunkia voisin kiertää vaikka kuinka paljon kyllästymättä siihen. Sieltä löytyy kivoja pieniä putiikkeja, paljon käsitöitä ja toinen toistaan ihanampia kahviloita ja ravintoloita. Tämä kaikki vielä upeassa miljöössä.

Olen käynyt Tallinnassa sen verran useasti, että lukua en ole pitänyt. Tällä kertaa sain kuitenkin ihan uutta näkökulmaa Tallinnaan. Tämä tammikuinen reissu oli ensimmäinen kerta, kun olimme isännän kanssa kahdestaan reissussa lapsen syntymän jälkeen (eli melkein 2,5 vuoteen). Lapsi jäi ensimmäiseen yökyläänsä Fammon hoiviin.

Laivalla päätimme jo ottaa rennosti ja menimme aamupalabuffeeseen. Pitihän se myös vähän skumppaa ottaa ja kilistää yhteiselle vapaalle.

Päätimme testata Park Inn by Radisson Meriton Conference & Spa Hotellin (huh, miten pitkä nimi). Sekin tarjosi jo hieman eri lähestymistapaa Tallinnaan, sillä emme sillä puolella kaupunkia olleet paljon liikkuneet. Hotellli sijaitsee lyhyen kävelymatkan päässä Vanhasta Kaupungista. Hotellilta lyhin kävelymatka oli kukkulan päälle ja sieltä rappuset alas Vanhaan Kaupunkiin.

Täytyy myöntää, että mä en ole ennen tuolla Toompean mäen päällä edes käynyt. Siellä on kaunista ja aivan upeat näköalat Vanhaan Kaupunkiin ja merelle. Muutama rappunen edes takas parisen kertaa päivässä teki hyvää. Muutenkin tuli kivasti käveltyä ympäriinsä. Nautimme isännän kanssa vain olostamme. Ihailimme maisemia ja pysähdyimme välillä drinksuille tai syömään.

Hotellihuoneen hintaan kuului aamupala, joka oli kattava ja löytyi paljon erilaisia vaihtoehtoja. Myös hotellin Spa-osaston käyttö kuuluu hintaan. Uimme ja istuimme porealtaissa. Testasimme myös erilaisia saunoja joita sieltä löytyy. Me ei oltu ennen käyty suolasaunassa. Siellä suolaa hierotaan iholle ja saunomisen jälkeen pestään pois. Tuli ainakin pehmeä iho. Myös iso lastenallas löytyy, mutta en katsonut sitä sen tarkemmin.

Raadinapteekista löytyy pieni museohuone, jossa on kaikkia jänniä rohtoja.
Mieheni ei ollut aikaisemmin käynyt Raadinapteekissa, joten poikkesimme myös sinne. Se sijaitsee aivan Raatihuoneentorin laidalla. Se on toimiva apteekki, mutta siellä on myös pieni museohuone, josta löytyy kaikenlaista jännää. Sisään pääsee ihan ilmaiseksi. Apteekki on Tallinnan vanhin ja se on toiminut jo vuodesta 1422. Täällä olen saanut palvelua ihan suomeksi.

Illalla kävelimme pitkin Vanhan kaupungin katuja ja ihastelimme sen muureja. Iltavalaistuksessa ne näyttävät todella upeilta.

Upea joulukuusi Raatihuoneentorilla seisoi vielä paikoillaan. Joulun aikaan siellä on kivat joulumarkkinat. Ne jatkuvat vielä tammikuun puolellakin.

Tallinnan kuuluisin lintu. Hänet voit bongata näköalapaikalta.
Tallinnan Vanhasta kaupungista löytyy paljon ihania ravintoloita. Aikaisemmin olen kertonut taaperon kanssa käynnistä Oliver-ravintolassa, jossa saa myös ihan suomeksi palvelua. Siellä on lapsetkin otettu todella hyvin huomioon.

Me olimme mieheni kanssa reissussa ihan arkipäivinä, joten emme olleet varanneet pöytää mistään. Se kuitenkin kannattaa, varsinkin jos haluaa johonkin tiettyyn ravintolaan. Me menimme yhteen Tallinnan suosituimmista ravintoloista Rataskaevu 16 (on samalla paikan osoite sekä nimi). Tarjoilija englanniksi kohteliaasti tarkisti tilannetta, mutta oli loppuillan buukattu täyteen. Hän kuitenkin suositteli kulman takana olevaa ravintolaa meille. Hän jopa soitti sinne ja kysyi pöytätilannetta. Saimme sieltä pöydän kahdelle. Se olikin viimeinen vapaa pöytä siellä sille illalle.

Parin minuutin päästä olimme jo tässä toisessa ravintolassa. Sen nimi on Vaike. Ilmeisesti se kuuluu jotenkin yhteen Rataskaevu 16 kanssa. Lämmin suositus tästä paikasta.

Meillä kävi oikeastaan tuuri sillä emme olleet täällä ennen syöneet ja tiedä olisimmeko sinne muuten löytäneetkään. Palvelu oli oikein hyvää. Tarjoilipoika puhui mielellään kanssamme suomea. Ruokakin oli erinomaista.
Kävimme mm. yksillä Beerhousessa. Se on nimensä mukaisesti olutpaikka, joka on sisustettu teemaan sopien. Täällä on myös kovat juhlat Octoberfestin aikana.

Kahvilla kävimme ihanassa Maiasmokk -kahvilassa. Se on Tallinnan, mutta myös koko Viron vanhin kahvila. Täällä voisi kuvitella vaikka Hercule Poirotin kahvittelevan. Täällä kannattaa käydä ja katsoa samalla marsepaanien valmistusta. Huomaa, että yläkerrassa on lisää istumapaikkoja ja sieltäkin voi tilata. Ylhäällä on myös pieni leikkipaikka.

Ihan lopuksi ajelimme vielä Rocca Al Mare -kauppakeskukseen. Siellä on paljon erilaisia kauppoja. Yläkerrassa on paljon kivoja lastenliikkeitä. Myös hyviä ruokapaikkoja löytyy. Me kävimme ruokakaupassa ostamassa hieman kotiin viemisiä. Sitten yläkertaan syömään. Me ollaan tykätty käydä Mack Bar-B-Que -ravintolassa. Siellä on ihan hyvät ruoat ja lapsen kanssa ollessa liikkeellä löytyy se leikkipaikkakin sieltä. Sitten pitikin jo lähteä satamaan.

Klik, täältä voit katsella lisää kuvia ja lukea yhdestä Tallinnan reissustani.

Mitkä ovat sinun vinkkejä Tallinnaan?