sunnuntai 21. toukokuuta 2017

Helppo perhematka: Lill-Skansen lapsille Tukholmassa

Viime viikonloppuna meidän perhe suuntasi Tukholmaan. Taaperon iloksi ennnen laivamatkaa meillä oli ensin pientä junailua Turusta Helsinkiin. Sitten kulutimme hieman aikaa kaupungilla mm. Isäntä olikin valmiina pääkaupungissa, kun hänellä oli parin päivän koulutus. Treffasimme satamassa. Eli laivalla menimme Tukholmaan. Tällä kertaa meillä oli päivä Tukholmassa -risteily (kaksi yötä laivalla ja siinä välissä päivä Tukholmassa). Tämä toimi samalla meidän perheen äitienpäiväjuhlana.

Maissa olimme päättäneet mennä tällä kertaa vain Djurgårdenissa sijaitsevaan Skanseniin. Halusimme tehdä jotain kivaa meidän 2,5-vuotiaan kanssa. Skansen on kiva paikka koko perheelle ja siellä saa kyllä ajan kulumaan.

Laiva lähti perjantai-iltana viiden maissa Helsingistä ja oli Tukholmassa lauantai aamulla klo 10. Kulkeminen Djurgårdeniin on tehty risteilymatkustajille helpoksi vaikka ei oli kokenut matkustaja tai osaisi kieliä. Laivalta voi jo Infosta ostaa etukäteen lippuja bussiin tai kaupunki laivaan ja tietysti kysellä neuvoja. Viime reissullamme talvella matkustimme bussilla, mutta nyt upeana keväisenä päivänä halusimme mennä pikku laivalla.

Viking Linen terminaalista on helppo mennä Djurgårdeniin kulkevaan kaupunkilaivaan. Terminaalin ulkopuolella on kylttejä ja sitten riittää kun vain seuraa asfalttiin maalattua viivaa. Se johdattaa laiturille.

Ms Emelie -laivaan mennään vain kyytiin ja siellä on sisällä lippuautomaatteja. Lippu näytetään lautasta pois mentäessä. Päivälippu maksaa 11 euroa aikuisilta ja 13-18 -vuotiaat maksavat 7,50 euroa. Kertalippu puolestaan on 6,50 ja 5€. Matka Djurgårdeniin ei ole pitkä vesiteitse. Ehdimme taaperon kanssa ylös kannelle vähäksi aikaa ihailemaan maisemia. Sitten saikin jo mennä takaisin alas, että ehditään oikealla pysäkillä pois kyydistä. Lautta siis jatkaa vielä matkaansa, mutta Djurgårdenin ja sataman pysäkin välillä ei ole muita pysäkkejä.

Varsinkin keväällä pidän paljon Tukholmasta. Siellä on kevät hieman pidemmällä kuin Helsingissä ja matka tuntuikin pieneltä reissulta kesään. Ilma oli todella lämmin ja Tukholmassa kevät kukkaset olivat jo loistossaan sekä kirsikkapuut kukkivat upeina. Omenapuissakin oli kukkaset juuri aukeamaisillaan. Nauroin, että siellä kaikki on  aina "lite bättre".

Skansen on suuri ulkoilmamuseo Djurgårdenin saaressa. Saarella on myös paljon muita kivoja vierailukohteita kuten Junibacken, Vasa-museo sekä huvipuisto. Skanseniin suosittelen varaamaan koko päivän aikaa.

Skansenissa on noin 150 erilaista vanhaa rakennusta eri puolilta Ruotsia. Meidän 2,5-vuotias ei kuitenkaan ole vielä kiinnostunut historiasta tai muutoin noista taloista, joten päätimme jo etukäteen, että keskitytään vain Skansenin eläintarhapuoleen. Tosin ei me oltaisi niitä taloja ehdittykään katselemaan. Meitä vanhempia se ei harmittanut, sillä alue on meille ennestään tuttu. Suosittelen siis, että yhdellä kertaa tutustuu taloihin ja toisella kertaa eläimiin.

Vanhoissa taloissa pääsee tutustumaan eri aikojen elämään. Oppaat ovat pukeutuneet aikakauden mukaisesti. Alueella pääsee myös tutustumaan vanhoihin käsityöammatteihin ja näkemään heidän työpajojaan.

Skansenissa on paljon kivoja paikkoja lapsille. Sieltä löytyy useampi leikkipaikka. Pysähdyimme hauskaan leikkipaikkaan vähäksi aikaa leikkimään. Sitten kävelimme pikku hiljaa kohti erityisesti lapsille suunnattua aluetta Lill-Skansenia.

Alueella saa ihastella kesyjä riikinkukkoja. Nytkin yksi käveli ihan meidän lastenvaunujen vierestä.
Lill-Skansenin lähellä on myös pari tivolilaitetta lapsille.

Pienille lapsille löytyy hauska laite, johon voi jättää oman tuttinsa. Ne lahjoitetaan kissoille, joiden huoneeseen tutti lopulta putoaa. Tästä tärkeästä tapahtumasta saa vielä itselleen diplomin. Hauskasti keksitty, sillä varmasti on tutti mukavampi jättää, kun sen on tehnyt näyttävästi.

Lill-Skansenista löytyy tekemistä vaikka olisi huonompikin ilma. Sisätiloissa on pari hauskaa rakennelmaa, joissa saa vapaasti leikkiä. Meillä ainakin kovin tykättiin leikeistä täällä.

Sisällä on jo mainitsemani tutinjättökone ja kissojen huone. Lisäksi oli mm. kanoja ja tipuja, käärmeitä, lintuja ja marsuja.

Toinen kiva leikkipaikka tai oikeastaan liukumäki löytyy Lill-Skansenista. Pienen tekonurmikukkulan päällä on käärmeputkiloliukumäki. Se oli kovasti lasten suosiossa ja meidänkin taapero oli siellä innoissaan. Ihan pienemmille liukumäki ei ehkä sovi, sillä se ei kovin hyvin liukunut ja taapero sai loppumatkan jaloin ja käsin työntää itseään eteen päin. Myös käärmeen suuhun kiipeäminen oli hieman hankalaa, mutta pääsi sinne kuitenkin omin avuin.

Pikku-Skansenista löytyy pääasiassa erilaisia kotieläimiä. Pihalla oli vuohia, ankkoja, minipossuja, kanoja ja kukkoja.

Sivulla oli myös pieni katettu näyttämö jossa oli lapsille (ruotsiksi) ohjelmaa. Näytti ainakin hauskalta ja oli hyvää musiikkia.

Lill-Skansenin edustalla vaunuparkki, johon vaunut tulee jättää. Vieressä on aitaus, jossa on paljon riikinkukkoja. Toisessa aitauksessa on pupuja. Pupujen alueen alla on hauska putkilokäytävä (kanin kolo). Siellä lasten on hauska juosta ja katsoa eri sivukoloista pupuja. Sivukäytävien päässä on pyöreä läpinäkyväkupu, josta voi käydä kurkkaamassa näkyykö pupuja pihalla. Käytävän läpi pääsee siis kulkemaan. Se on sen verran iso käytävä, että itsekin uskaltauduin siellä käymään (tosin kumarassa saa olla).

Pikku-Skansenin lisäki alueella on myös isompi eläintarha. Me kävimme myös niitä katselemassa. Muut  eläintarhan eläimet ovatkin vähän laajemmalla alueella ja se vaatii hieman kävelyä. Eläimet ovat Pohjolan eläimiä. Laitan niistä toiseen postaukseen myöhemmin kuvia.

Skanseniin sisäänpääsy kesäaikana on aikuisilta 18 euroa. Alle 4-vuotiaat pääsevät ilmaiseksi ja sitä vanhemmat lapset maksavat 6 euroa. Pääsylippu kattaa Skansenin ulkoilmamuseon ja nuo eläinalueet. Akvaarioon on lisämaksu.

Ehdimme juuri kiertää nämä eläinalueet, nauttia pientä välipalaa ja hieman leikkiä leikkipaikoilla. Sitten oli lähdettävä takaisin alas lautalle päin ettei myöhästytä siitä ja laivasta. Oikein mukava päivä Tukholmassa! Suosittelen Skansenia lämpimästi kaikille (oli sitten lapsia tai ei)!

Kesällä Skansenissa on tiistai-iltaisin yhteislaulua, joka on todella suosittu juttu Ruotsissa. Kannattaa siis ottaa huomioon, että kesätiistaisin voi olla hieman ruuhkaisempaa.

Skansen sijaitsee korkean kukkulan päälllä, joten sieltä on upeat maisemat kaupungille. Paikallisten tapaan kannattaa mennä jonnekin kivaan kohtaan picnicille. Myös suurimmasta osasta ravintoloita avautuu hienot näköalat. Mielestäni Skansenissa on ihan kivan hintaisia ruokia. Tai ainakin nuo mitä me ostimme eivät paljoa maksaneet. Tosin me söimme vain pientä välipalaa Skansenissa. Laivalla olimme aamupala buffetissa ja illaksi oli tiedossa buffet.

Kukkulalle pystyy nykyään kulkemaan myös funikulaarin kanssa. Se on maksulllinen yli neljä vuotiailta.

Lopuksi vietimme vielä vähän aikaa leikkipuistossa.

Tämän reissun jälkeen olisi mieli tehnyt lähteä saman tien uudestaan päiväksi Tukholmaan. No onneksi täällä Suomessakin on nyt ollut kivat ilmat ja parissa päivässä on tullut tosi vihreää.

Mikä on sun lempikohde Tukholmassa? Skansen kuuluu mun lemppareihin.

1. Oi että miten kivan näköistä! :) Ja teille osui kyllä niin huippu sääkin kuvien perusteella reissulle.

1. Juu, ilma oli kyllä todella upea. Tuli ekat tän kevään rusketuksetkin, kun ei sattunut mitään lakkia olemaan päässä.

Mukavaa alkanutta viikkoa! :)

Kiitos, kun piristät päivääni kommentillasi!